tirsdag 10. januar 2012

Hettegenser “Darth Vader and the deadly Mushrooms”

DSC_1049

Etter å ha eksperimentert og testet litt nye mønster til lillesøster (Fargerik Tunika og Kåpe i crimplin), syns 7-åringen at det jammen var på tide at han også fikk noe.
Nå er det jo sånn at det er morsommere å sy til jenter, kjoler, kåper, blomster, prinsesser og stas. Men jammen skal det jo være rettferdig også!
Man holder det man lover, så genser skulle han få.

DSC_1044

Jeg har nylig handlet en del mønster fra Kreativ, deriblandt ett på hettegenser med monstersvær hette: JESSE heter dette.
Jeg har også kost meg på salget i samme nettbutikk, og handlet blant annet dette soppstoffet og det stripete ribbstoffet. Herlige stoffer som min sønn falt pladask for. Vad då lycka! Smilefjes

DSC_1042-2

Jeg fant frem brun fleece fra S&S og litt vintage ribbestrikket crimplin-ribb-ish stoff som jeg kunne bruke til kant på lommene.
Deretter var det bare å sette igang å klippe. GØY!

DSC_1055
DSC_1061

Genseren har en herlig fasong og mønsteret er lett å følge.
Hetta er SVÆR, og siden jeg har brukt en ganske kraftig ribb inni, så ble den tung også. Men det igjen gjør at inntrykket blir litt røft og tøft, og det LIKER lillegutt.
Han syns den gjorde at genseren FAKTISK ble en DARTH VADER -genser.
Nå er det sånn at Darth Vader ikke akkurat funker sammen med en søt guttegenser, så for å gjøre genseren litt mer skummel, litt kulere, litt mer GAL – sydde jeg inn litt dødelig gift i soppene.. genseren er dermed farlig for den som ikke eier den… den er dermed umulig å stjele.. Dart Vader har sett seg ut Nathaniel som sin genser-kompanjong – de vokter VERDEN sammen med de DØDELIGE soppene!! Olalala…

DSC_1052

Mønsteret er beregnet på isoli, jersey osv. Dermed gikk jeg opp en størrelse da jeg skulle bruke fleece.
Jeg ønsket å lage en høst/vårgenser som blir morsom å gå med istedenfor en jakke.

Jeg klippet genseren i størrelse 9-10 år, mens min sønn normalt bruker 8-9 år.
Genseren passet perfekt!

DSC_1041

Alt i alt er jeg superfornøyd med genseren.
Den var morsom å sy, den passet, eieren ble henrykt, soppene er giftige og ikke minst, viktigst av alt når jeg syr til min sønn: den er lang nok i bolen!
Jeg har en gutt som har problemer med lengden på gensere.. han ser ofte ut som en ballerina med genseren på magen.
Tidligere har jeg løst det med å sy på en ribbkant nederst på kjøpte gensere, men i det siste har jeg kjøpt en størrelse større, kjedelig det også, for da blir de for vide.
Denne ble perfekt i størrelsen.
Ribben på ermene er ekstra lange og kan brettes om man ikke ønsker baggy effekt på ermene. GØY med lang levetid!

DSC_1058DSC_1060

6 kommentarer:

EllenSand sa...

Det ble en flott genser. Herlig soppstoff. Og så giftig også, da!
Ellen :)

Tone sa...

Så flink du er Anita :)
Heldig som har så fotogene barn ;)
Klem Tone

LilleKrokodille sa...

Den var fiiiin! Så herlig stoffkombinasjon.
:)

Barbros lille atelier sa...

Så utrolig stilig!! Satt som et skudd! Skjønner godt han ble fornøyd med denne:-) Og så er jeg veldig misunnelig på at du har barn som poserer så villig. Her skygger alle banen med en gang kameraet kommer fram...

Tusen takk for hyggelig hilsen!

Klem

Unknown sa...

Wow, for en kul genser! Hadde ikke sett for meg at sopp-stoffene kunne resultere i noe så tøft! Også giftig da, må jo bare bli riktig til en gutt i denne alderen. Har en 8-åring selv, og helt ærlig har jeg ikke prioritert å sy til han, for de blir jo ikke "riktig"... ;)

rockefår sa...

KUL - KUL - KUL!!!